Jaarmarkt - Reisverslag uit Jokkmokk, Zweden van Daan en Caroline Poel - WaarBenJij.nu Jaarmarkt - Reisverslag uit Jokkmokk, Zweden van Daan en Caroline Poel - WaarBenJij.nu

Jaarmarkt

Blijf op de hoogte en volg Daan en Caroline

07 Februari 2020 | Zweden, Jokkmokk

7 februari

Geslapen in de tipi , nou dat was wat. De tent was te laat klaargemaakt dus het tentdoek was stijf aangevroren aan de binnenkant. Toen de houtkachel aan ging begon dat allemaal te smelten. Dus de hele nacht “regende” het in de tent. Wij zijn onder een dekzeil gaan liggen. Het was absoluut niet koud, de slaapzak was warm genoeg.

Samen met alle kleren die ik aan had.

Halverwege de nacht werd ik wakker en was mn slaapzak onder mn heup een beetje nat.... raar toch. Afijn niet heel koud dus ik kon doorslapen. In de ochtend bleken onze slaapzakken behoorlijk nat doordat de grond rond de kachel ook was gaan smelten en onze slaapzak trok lekker al dat vocht op. We lagen op huiden maar kennelijk stak de slaapzak hier en daar wat uit ofzo. Ook mn handdoek was kleddernat, daar had het ook op “geregend”. Niet fijn.

De tipi staat op een camping waar ook allemaal campers staan. Er is een toiletgebouw maar ik ga echt niet douchen hier. Natte handdoek zowiezo en het is onwijs koud hier. -13 graden. Ik sla een dagje over dus.

Dagje Jokkmokk dus !

We beginnen met een snowscooter tocht met de groep. Een tochtje door het bos en over een meer. Leuk om te doen. Maar wat een stinkmachines. Met de honden was veel leuker.

Dan terug het dorp in.

Er is een jaarmarkt en het is druk in Jokkmokk. De marktkraampjes staan overal. Het is erg gezellig. De mensen lopen in klederdracht, de kraampjes in de witte sneeuw, super !! We lopen langs de kraampjes, ze verkopen van alles: rendierhuiden , geweien, vacuüm verpakt vlees, worsten in alle smaken. Natuurlijk ook kleding zoals truien (Daan koopt er eentje) sokken, mutsen van bont, handschoenen etc. Het is absoluut niet goedkoop. Zo’n lekkere warme muts van bont kost 200 euro. Dezelfde hadden we al eens in de supermarkt gezien voor 120. Hier is zo’n muts lekker maar in Nederland draag je dat toch niet meer. Ik koop uiteindelijk wel een rendierhuid.

Bij Jokkmokk is een meer. Daar wordt een rendier race gehouden. De rendieren krijgen een slee achter zich en daar ligt dan iemand op z’n buik op. Ze rennen een rondje en wie het eerst aankomt wint.

Veel muziek en gezelligheid erbij. Erg leuk om te zien.

Daan en ik gaan langs een hotel en boeken de laatste kamer die er is. Gelukkig maar want in de tipi slapen lukt niet meer met alle natte spullen.

Het was een bijzondere dag.

Zweeds : welterusten =

God natt

• 08 Februari 2020 - 22:12

Fleur:

Leuk verhaal hahaha. God natt was je zeker :P waha
    Kus

• 09 Februari 2020 - 09:01

Laurent:

Caroline, wat een mooie verhalen elke dag weer. En wat een ervaring. Geweldig. Ik ben mijn Eend al aan het prepareren.

Daan en Caroline

Daan en ik vertrekken 24 juli naar Australië. Onze auto is al onderweg met de boot. We pikken ons eendje in Melbourne op en rijden dan naar Alice Springs waar vandaan de Raid Australië 2016 vertrekt. Een tocht van 1 tot 31 augustus. Met deze blog gaan we proberen het thuisfront op de hoogte te houden van onze reis. We hebben er zin in !

Actief sinds 08 Juni 2016