Wegafsluiting - Reisverslag uit Riksgränsen, Zweden van Daan en Caroline Poel - WaarBenJij.nu Wegafsluiting - Reisverslag uit Riksgränsen, Zweden van Daan en Caroline Poel - WaarBenJij.nu

Wegafsluiting

Blijf op de hoogte en volg Daan en Caroline

05 Februari 2020 | Zweden, Riksgränsen

5 februari

vertrek -7 en sneeuw

Correctie voor de nonni vertaling van gisteren. Het wordt anders geschreven dan we dachten.

Fins : No niin (zeg : nonni)= nu dan

Finnen zeggen het te pas en te onpas.

Afijn vandaag lekker gereden met goed zicht en later op de dag toch weer veel sneeuwval. We zijn het ondertussen wel gewend. Mooie route met veel slingerwegen langs en door bergen. Tunnels onder fjorden door. Bergwanden met ijspegels er aan hangend in verschillende kleuren.

Af en toe een stop bij een benzinepomp en daar zijn al de Noorse mensen bijzonder aardig en geïnteresseerd.

We besluiten om toch nog iets te bezichtigen omdat we anders erg vroeg bij de afgesproken plek aankomen.

Het wordt het Polar park. Een soort dierentuin. Het is best groot en we moeten door behoorlijk wat sneeuw klunen.

We zien helaas de elanden niet maar wel de wolven en de lynxen en herten etc.

Leuk park maar nu wel met teveel sneeuw. Maar we hebben lekker bewogen.

Lunchen kan je er gelukkig ook dus dat is fijn.

Verder maar weer, op maar de grens overgang met Zweden.

Maar helaas is de weg nog ver voor de grens afgesloten. De slagboom is gewoon naar beneden ivm het slechte weer oen dit duurt tot : nader order. Uhhhhhh ????

We wachten in totaal 3 uur.

Het sneeuwt vrolijk verder, gelukkig kunnen we water koken in de auto. Dus warm drinken hebben we altijd.

Om 7 uur horen we dat het vandaag niet meer gaat gebeuren dat de slagboom open gaat. Dus we vertrekken op zoek naar een overnachtingsmogelijkheid.

Niet veel verder vinden we een soort b&b. Jippie. Een heel gedoe om het heuveltje voor de b&b op te komen. We zijn met 5 auto’s. Sommige komen met aanloop er tegen op gereden. Daan sleept er een omhoog. En eentje doet de sneeuwkettingen om.

We krijgen van alles van de eigenaar als we zeggen dat we geen eten bij ons hebben.

Het Zwitserse team maakt het eten klaar: brood, hamburgers en eieren en ook nog tomaat en komkommer. Iedereen is moe van het inspannende rijden.

Er wordt gezamenlijk besloten de slagboom voor gezien te houden. Het blijft sneeuwen dus die zal niet opengaan. We pakken de enige andere mogelijkheid en dat is een heel eind terug noordelijk en dan daar de berg en grens over naar Zweden. Die weg is wel open..... (zo’n 300 km om dus)

Om 5 uur vertrek omdat we morgen dus 650 km door de sneeuw moeten.

Er zijn ook teams die toch weer om 8 uur ‘s morgens bij de slagboom gaan staan tot max 10 uur en dan aan de omweg beginnen als hij dicht blijft. Dan wordt het zeker een latertje.

Om 8.50 komt de zon hier op en om 15.10 gaat hij onder. Dus je rijdt elke dag veel in het donker.

Locals hier zijn allemaal de hele dag met de sneeuw bezig. Oprit vrij houden en dak leeg schuiven. En overal sneeuwschuivers. Maar niet op de weg naar de grens.......

Noorse site voor wegen informatie: www.vegvesen.no

• 06 Februari 2020 - 07:43

Chris :

Oh wat heerlijk om jullie verhalen te lezen. Lijkt me heerlijk, al die sneeuw en kou.
    Al het Noorderlicht gezien?

Daan en Caroline

Daan en ik vertrekken 24 juli naar Australië. Onze auto is al onderweg met de boot. We pikken ons eendje in Melbourne op en rijden dan naar Alice Springs waar vandaan de Raid Australië 2016 vertrekt. Een tocht van 1 tot 31 augustus. Met deze blog gaan we proberen het thuisfront op de hoogte te houden van onze reis. We hebben er zin in !

Actief sinds 08 Juni 2016