De Noordkaap - Reisverslag uit Sørkjosen, Noorwegen van Daan en Caroline Poel - WaarBenJij.nu De Noordkaap - Reisverslag uit Sørkjosen, Noorwegen van Daan en Caroline Poel - WaarBenJij.nu

De Noordkaap

Blijf op de hoogte en volg Daan en Caroline

02 Februari 2020 | Noorwegen, Sørkjosen

4 februari

321 km van de Noordkaap naar Sørkjosen. -5 graden

Als we in de ochtend vertrekken moeten er al sneeuwkettingen om gedaan worden om het heuveltje van het hotel omhoog te gaan.

Wij redden het met de 4 wiel aangedreven eend met spikes !!!!!! Rijden rustig die heuvel op.

Dan op naar het noordelijkste puntje. Tenminste als de weg open is. De afgelopen 8 dagen is de weg al dicht vanwege het slechte weer. De wind en de sneeuw dus.

We rijden tot 13 km voor het uiterste puntje waar de slagboom is. Het is -8 maar met de wind erbij behoorlijk koud. We wachten af wat er besloten gaat worden door de sneeuwschuiver mensen. En ja hoor, helaas, we mogen niet verder. Dan maar foto’s voor de slagboom. We zijn voor ons gevoel toch op de Noordkaap. Die 13 km doen er na zoveel km niet meer toe. De rit vandaag naar dit punt was weer onbeschrijflijk, het was afzien, griezelig met heel veel sneeuwval en hozen van sneeuw en wind. Geen hand voor ogen zien en toch door rijden. We zijn er dus we zijn blij. Ondertussen trekt het iets open. Maar we vertrekken want de weg blijft dicht en ze verwachten nog meer sneeuw.

Op de terugweg maken we mooie foto’s , want mooi is het er zeker. Ongelooflijk wat schitterend die bergen en al dat wit. En de maan zien we schijnen maar tegelijkertijd komt ook de zon door.

We glibberen over de weg en rijden ook weer langs de fjorden en de Barentszzee.

Hier was het gisteren verschrikkelijk qua zich en nu is het helder. De tunnels weer door en nu richting het zuid-westen. Het weer slaat weer om. We komen in de ene na de andere bizarre sneeuwstorm terecht. Ik blijf vragen aan Daan of hij niet langzamer wil gaan rijden maar hij ziet het wel zegt hij.

Bizar ik zie alleen maar vlokken tegen de voorruit aan slaan in het licht van de auto lampen. Het wordt zo vroeg al donker. Onderweg stoppen we voor koffie, thee of iets te eten.

Ook proberen we s’ middags onze water koker uit. Ik kook water in 15 minuutjes en al rijdend maak ik koffie. In die sneeuwstormen stoppen om te zetten op de brander is onmogelijk. Maar dit lukt dus best.

Na nog uren glibberen en ploeteren komen we aan op onze bestemming. Sørkjosen.

Er is gelukkig een restaurantje bij het hotel dus we laten ons verwennen. Wel verdient na deze dag.

Bij de briefing toasten we weer met de Jägermeister : hölökynkölökyn :)

Noors :          sneeuwstorm = snøstorm.

• 05 Februari 2020 - 16:09

Jaap En Marty Roos:

Wat een verhaal weer. We zijn blij dat jullie heelhuids zijn aangekomen bij het hotel. Ja midden in de winter in het hoge noorden kan je dat slechte weer verwachten. Liefs en kus.

• 05 Februari 2020 - 16:54

Marcel:

Wel spannend. Dat een eendje dat allemaal kan ;-)

Verslag uit: Noorwegen, Sørkjosen

Daan en Caroline

Daan en ik vertrekken 24 juli naar Australië. Onze auto is al onderweg met de boot. We pikken ons eendje in Melbourne op en rijden dan naar Alice Springs waar vandaan de Raid Australië 2016 vertrekt. Een tocht van 1 tot 31 augustus. Met deze blog gaan we proberen het thuisfront op de hoogte te houden van onze reis. We hebben er zin in !

Actief sinds 08 Juni 2016