Russische grens - Reisverslag uit Salla, Finland van Daan en Caroline Poel - WaarBenJij.nu Russische grens - Reisverslag uit Salla, Finland van Daan en Caroline Poel - WaarBenJij.nu

Russische grens

Blijf op de hoogte en volg Daan en Caroline

01 Februari 2020 | Finland, Salla

1 februari

Na het ontbijt moeten de auto’s gestart worden met een slinger. Nou dat lukt dus niet bij Daan maar was leuk om te proberen. Het is -16 dus best lastig.

Daarna gaan we langs de oudste winkel van Finland.

Een soort kringloop winkel maar in een mooi oud gebouw.

Daarna boodschappen voor het avondeten en dan rijden maar.

Het is koud en sneeuwt een beetje, echt een barre tocht.

We kijken uit naar rendieren maar helaas die komen niet bij de weg.

In de middag maken we nog een koffie/chocolademelk stop. Met ons brandertje verwarmen we sneeuw in ons keteltje. We leggen de schapen vachtjes op de sneeuw en wachten tot het water kookt. Jeetje wat is dat koud !!! Je vingers vriezen eraf zodra je je wanten uitdoet om een foto te maken. -16 en gevoelstemperatuur-23 vanwege de wind. Het is wel gestopt met sneeuwen.

Heerlijk iets warms drinken en je vingers rond de warme beker.

Dan weer verder. Op de poolcirkel krijgen we van de organisatie gefermenteerde vis te eten. Surströmming. Dat schijnt een traditie te zijn. Het stinkt echt verschrikkelijk!! Maar het hoort erbij. Uitademen als je een hap neemt is de tip die we krijgen. Verschrikkelijk!!!!!!!!

Gewoon nooit doen dus.

Maar de poolcirkel is dus nu gepasseerd.

We rijden tot de Russische grens. Daar overnachten we.

De avond is heel gezellig in een soort barakken. Iedereen kookt en we gaan in de sauna.

Het is een gezellige avond.

Fins : koffie = kahvi

• 02 Februari 2020 - 13:30

Jaap En Marty:

Wij hebben hier haring gegeten die was niet gefermenteerd en stonk ook niet,maar echte wereldreiziger eten gefermenteerde vis.mooi verslag van jullie, kijken uit naar het volgende verslag.neem maar een Wodkaatje om een goede spijsvertering te bevorderen

• 02 Februari 2020 - 15:18

Fleur:

Dat bewijst maar weer dat je beter niet kan reizen dan had je nu verse (niet gefermenteerde) appeltaart van je dochter gehad

Daan en Caroline

Daan en ik vertrekken 24 juli naar Australië. Onze auto is al onderweg met de boot. We pikken ons eendje in Melbourne op en rijden dan naar Alice Springs waar vandaan de Raid Australië 2016 vertrekt. Een tocht van 1 tot 31 augustus. Met deze blog gaan we proberen het thuisfront op de hoogte te houden van onze reis. We hebben er zin in !

Actief sinds 08 Juni 2016