Swakopmund - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Daan en Caroline Poel - WaarBenJij.nu Swakopmund - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Daan en Caroline Poel - WaarBenJij.nu

Swakopmund

Door: Caro

Blijf op de hoogte en volg Daan en Caroline

07 Mei 2018 | Namibië, Swakopmund

7 mei Sesriem - Swakopmund
Bij het ontbijt zien we ons eerste roofdier. In de boom loerend op de vogeltjes zit daar de kat van de lodge ;) De vogels zijn hem steeds te vlug af gelukkig.
Onderweg zien we op grote vlaktes struisvogels. Wat een mooie en grote vogels ! Super ze zo vrij te zien.
We hebben een voordeel ontdekt van de Toyota Hilux op ons eendje.
Bij alle wasbord wegen (verschrikkelijke ribbel wegen) hoeven we niet te denken “ahhh de schokdempertjes hebben het zwaar”. Deze rental car moet het maar aankunnen.
In het plaatsje Solitair eten we de beroemde appeltaart ( grootmoeders stijl) geïntroduceerd door Tom van der Lee.
Leuk om zoiets in Afrika tegen te komen.
We gaan over de Spreetshoogte Pass. Echt een hele stijle weg de bergen in 23% stijgingspercentage.
Een mooie klinkerweg.
We komen langs een groep Chacma Bavianen. Ze rennen snel weg als we foto’s willen maken.
Onderweg komen we ook langs farms die biltong en boerenwors verkopen ( ja, zonder t). Leuk al die Nederlandse woorden in het Afrikaans. Maar dan net anders.
We passeren de Capricorn breedte cirkel.
De volgende pass is de Gamsberg pass. Ook weer een mooie weg. Veel haarspeldbochten en uitzichtpunten.
Er staat een oryx in een droge rivierbedding, weer een solist.
Weetje: oryx heeft soms wel een meter lange spies hoorns waarmee ze leeuwen en ook jagers doden !!!
Oppassen geblazen dus met deze mooie dieren.
We zien ook nog een vos wandelen.
Landschap wisselt zich af, woestijn verdwijnt , steeds meer begroeiing daarna bergen met struiken en bomen , af en toe een kleine baobab, daarna meer savanne. Op de savanne een grote groep oryxen.
Dan toch weer heel kaal landschap met bruine heuvels.
We rijden Swakopmund namid park in.
Net een maanlandschap.
Wat we hier bijzonder on-Afrikaans vinden is dat het overal netjes is. Er ligt nergens zwerf afval. In het noorden van Afrika is het naast elke weg net een vuilnisbelt. Maar hier, super netjes. We rapen heel af en toe een bierflesje op, zonde als dat op straat slingert toch.
Dan eindeloze vlakke grond zo ver je kan kijken.
We komen na een lange dag aan in Swakopmund. Wat een plek, Noordwijk aan zee zeg maar. Vanuit een woestijn kom je langs hoge zandduinen in de stad. Keurige straten met planten bakken en huizen met tuintjes en een boulevard langs het strand met een jachthaven in aanbouw etc etc
O ja, een winkelcentrum aan de boulevard met restaurantjes.
Dit is Afrika niet, het lijkt er zelfs niet op. Dit is gewoon Scheveningen ofzo. Te gek gewoon.
We eten aan de boulevard, Daan biefstuk en ik fish and chips....mmmmmm had ik nou net zin in.
De lodge is weer super de luxe. We hadden graag weer gekampeerd maar dat komt nog wel.
De eigenaar doet z’n best Nederlands te praten maar het is nog erg zuid-Afrikaans. Grappig taaltje vinden wij. Redelijk te verstaan.
Tot morgen.

• 08 Mei 2018 - 10:48

Marty Roos:

Lieve Caro en Daan. Wat een mooi verhaal weer. Zo kunnen wij ook meegenieten van jullie
    belevenissen. Wel apart dat je zo ver bent en dan toch ergens wat op Scheveningen lijkt.
    Ja het Afrikaans is een leuk taaltje. Baie dankie. Genieten jullie verder en tot een volgend verslag. X XX.

• 08 Mei 2018 - 19:19

Fleur: